Memberblog Anne | Wolkentoetje

Met een bakje kwark in mijn handen ontdek ik een klein manneke dat naast me staat. Hij reikt net tot mijn heup en kijkt op naar een immens tl-verlicht toetjesschap. Boven het geluid van ratelende karretjes uit, gilt zijn moeder hem toe: “Dus je wil er eentje met vanille?!”. Om vervolgens onverstoorbaar een selectie fleurigs en kleurigs op te dreunen: “Sprinklins, Flodder-, Klieder- en Spettervla, of die met een chocoladelaagje? Vanillepudding met roomsaus, smulkwark, of een Powerstick? Die met bramensaus of juist met cake, Piratenpower, of een Wolkentoetje?”. Na haar woorden lijkt het jongetje zo mogelijk iets te krimpen. Hij kent het woord nog niet, maar aan hem is duidelijk zichtbaar wat er van binnen als een onrustig, onbeheersbaar monster opborrelt: keuzestress.

 

In zijn boek ‘The Paradox of Choice’ bekritiseert professor Barry Schwartz onze honger naar het vergroten van keuzemogelijkheden. Nadat hij zijn aftandse spijkerbroek van tientallen jaren oud tot op de naad heeft opgedragen, wil hij deze vervangen door een nieuwe. Dit gaat niet geheel van harte: de broek zat, zoals iedere spijkerbroek uit die tijd, in eerste instantie vreselijk, maar na jaren dragen en wassen begon hij eindelijk soepel aan te voelen. Met frisse tegenzin betreedt hij een hippe jeanszaak. Daar wordt hij door een jonge verkoopster bestookt met opties (skinny, flared, bootcut, slim, tapered of high-waist fit, acid- or stone-washed?, etc), waarna hij alleen nog kan stamelen: “I want the kind, which used to be the only kind”.

Schwartz maakt ons pijnlijk bewust van het gegeven dat meer keuzemogelijkheden niet gelukkiger maakt, maar juist bijdraagt aan angst, ontevredenheid en spijt. We worden bang om de verkeerde keus te maken. Immers niet de fabrikant – die inmiddels een overdosis aan varianten maakt om meer te verkopen – heeft schuld, maar enkel de kiezende consument. We vertellen onszelf: uit al die keuzes heb ik nu verkeerd gekozen. Had ik maar …

Mijn generatie (geboren tussen pakweg 1971 en 1985), de kinderen van de protestgeneratie, kreeg gelijke kansen, ruime mogelijkheden, vrijheid en keuzes van hun ouders. Zelfontplooiing, ‘je eigen ding doen’, als levensmotto, in een wereld waarin de keuzemogelijkheden groter dan ooit zijn. Social media maken het er niet makkelijker op; op afstand ben je ineens getuige van allemaal piekervaringen van mensen die je misschien nauwelijks kent en daarmee een boel voorbeelden rijker van hoe het óók kan. Gevolg van dit woud aan keuzes? We gaan juist zo hard mogelijk rennen om niets te missen in de tijd dat ons leven kort is (als kip zonder kop), of bevriezen volledig en durven geen stap meer te zetten (de kop zonder kip).

Hoe kunnen weer terug naar die ene spijkerbroek? Ik denk dat het antwoord op moeilijke keuzemomenten verscholen ligt in het tijdelijk afsluiten van alle ruis van buiten. Even oog- en oorkleppen opzetten voor de blikken, goedbedoelde meningen en voorstellen van mensen om je heen. Leg je dilemma op tafel, besef dat alleen jouw gevoel er toe doet, hand op je buik, ogen dicht, haal diep adem en kies…

In de supermarkt beet ik op mijn lip om toe te zien hoe de moeder steeds weer andere toetjes voor de neus van haar zoontje liet bungelen. Tot het jongetje bedremmeld net links van het fleurigste gedeelte van het schap wees. Zijn moeder, vijf verschillende pakjes in haar handen houdend, moest zich over hem heen buigen om te zien wat hij aanwees: een klein pakje vanillevla. Simpel, zonder tierlantijntjes.

 

AnneVries-360-Connectors-Club
Anne Vries, oprichtster van Uit de Rats – een bijzonder initiatief waarbij twijfelende dertigers terecht kunnen voor een helpende hand bij het vormgeven van hun leven.

Notice: compact(): Undefined variable: limits in /home/public/sites/www.360connectorsclub.nl/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 853

Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /home/public/sites/www.360connectorsclub.nl/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 853
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *